Innhold
Innstillinger og konfigurasjon
Innstillinger for alle brukere
Velg hvilken informasjon som skal vises
Ressursplanleggeren forklart - for en ordre med to deltakere
Innledning
Ressursplanleggeren i Handyman er et intuitivt og brukervennlig verktøy for ressursstyring som gir en visuell oversikt over utestående ordre som skal utføres, og hvilke ressurser som skal brukes til utførelsen. Bruk av status og fargesignal gir en rask oversikt over daglig drift.
Ressursplanleggeren oppretter en kobling mellom ordre, ressurser og kalender.
Saksbehandlere kan enkelt håndtere teknikere med daglige, ukentlige og månedlige planer. Med fokus på ordren overfører saksbehandleren/planleggeren ordren til den ønskede teknikeren, og teknikeren blir satt som deltaker i oppgaven.
En ordre kan ha flere deltakere. Den første teknikeren som blir tildelt oppgaven, blir satt som hoveddeltaker. Hver enkelt deltaker kan også ha mange oppgaver på samme ordre, slik at du kan planlegge utførelsen av større ordre i detalj. Dette er veldig nyttig når det er pauser i gjennomføringen mens man venter på at andre aktører skal fullføre sin del av ordren.
Det er også enkelt å endre planen når det er behov for det. Forsinkelser, sykdom og andre hendelser kan påvirke planene, og ressursplanleggeren hjelper til med å endre planene på en enkel måte.
Slik kommer du i gang
For å komme i gang med Handyman ressursplanleggeren er det flere innstillinger og valg som det er lurt å bestemme seg for, slik at bruken av planleggeren passer med de ønskede rutinene i selskapet. Når du blir kjent med systemet, er det enkelt å endre dette.
Innstillinger og konfigurasjon
Handyman ressursplanlegger har mange innstillinger som gjør det mulig å bruke den på ulike måter, avhengig av hva som passer med selskapets prosesser for å oppfylle ordre. Hver enkelt bruker velger sine innstillinger og måter å bruke planleggeren på.
Tilgang til planleggeren
For at en ansatt skal ha tilgang til planleggeren, må det eksistere en brukerprofil som har denne tilgangen, og brukeren må være tilknyttet profilen.
Se Oppsett av brukerprofiler i Handyman .
Innstillinger for alle brukere
Innstillinger for alle brukere blir valgt i brukerprofilene og ordrekategoriene slik at selskapet kan tilpasse Handyman til sine rutiner.
Brukerprofil
I brukerprofilen er det en seksjon for innstillinger som vil gjelde for alle brukere første gang de åpner planleggeren. En av innstillingene kan kun finnes i profilen:
- Tvungen bruk av presentasjonsmodus. Her kan du bestemme at en gruppe brukere kun kan se planen uten å endre den.
Andre innstillinger kan endres av hver enkelt bruker etter første bruk. Her er det innstillinger for hvordan oppgaver i planleggeren skal vises og regler for hva som er standard varighet for nye oppgaver.
Ordrekategori
På ordrekategorien kan du bestemme hvilken farge ordre får i planen, og hva som er standard oppgavelengde når slike ordre planlegges.
Personlige innstillinger
Når du har startet planleggeren for første gang, vil innstillingene fra profilen gjelde. Nå kan brukeren velge å endre dette for å tilpasse bruken til sine behov.
Velg hvilken informasjon som skal vises
Hver enkelt bruker kan velge hvilken informasjon som skal vises på en oppgave og hva som vises i teksten når musepekeren holdes over en oppgave.
Planlegging
Planlegging av ordre utføres ved å koble deltakere til ordre. Dette kan være brukere med Handyman Mobile og andre ansatte på kontoret.
Forhåndsplanlegging
Øverste rad i planleggeren er ordre som ennå ikke er tildelt noen deltakere. Her kan du forhåndsplanlegge ordren uten å vite hvem som skal utføre arbeidet. Ordrene har forskjellige farger avhengig av hva som er valgt i ordrekategorien. Dette gir en rask oversikt over hvilke typer ordre som må planlegges.
Finn ordre som må planlegges
Listen under kalenderen viser valgte ordre fra ordrelisten eller de du velger å søke etter her for å planlegge. Det er mange alternativer for rask filtrering på høyre side, og du kan også lagre egne søk for raskt å ha en liste over ordre som er kandidater for planlegging.
Du legger til deltakere i en ordre ved å dra ordren inn i kalenderen til de ansatte som skal utføre ordren, eller ved å bruke knappen i verktøylinjen for ordrelisten.
Du kan også legge til deltakere ved å dra en oppgave mens du holder nede CTRL-knappen til en annen person. Deretter lager du en kopi av oppgaven.
Omplanlegging
Hvis du må endre planen, kan du klikke og dra oppgavene i kalenderen. Det kan være relevant når du må flytte oppgaven til en annen person eller flytte den til en annen dag.
Knappene over ordrelisten kan også brukes til å flytte ordre eller legge til eller fjerne deltakere fra ordren. Hvis flere ordre er merket i ordrelisten, kan de samme ansatte tildeles flere ordre i én operasjon.
Ressursplanleggeren forklart - for en ordre med to deltakere
Som et praktisk eksempel på gjennomføring av en oppgave, ser vi på en ordre der to deltakere må registrere tid. Hoveddeltakeren registrerer materiell og sjekkliste.
Implementeringen tar 7 dager og kan visualiseres som følger:
Oppgave status:
Fargekoden viser om deltakeren har startet oppgaven, om oppgaven er aktiv og når oppgaven er ferdig.
I Handyman kan det se slik ut:
Ordre opprettet i Handyman for å bli planlagt. Under datoer er den planlagte starten og slutten på ordren angitt
I planleggeren er ordren tildelt to ressurser. Øverste linje i planleggingsbildet viser ordrens planlagte varighet.
Når ressursene begynner arbeidet, vil statusen kunne endre seg visuelt i ressursplanleggeren.
Når begge ressursene har fullført oppgavene sine, vil oppgavestatusen endre seg igjen.
I Handyman Mobile finner du en egen fane for oppgaver - de samme oppgavene som er planlagt i ressursplanleggeren.
Registrering av tid på ordren kan gjøres direkte fra kalenderen.
Her kan den mobile brukeren få en oversikt over oppgavene sine og endre statusen og flytte oppgavene i planleggeren hvis det er behov for å endre planen.