Tellerbasert service lar deg estimere neste servicetidspunkt for et utstyr basert på registrert bruk. Dette kan være brukstimer eller avstand reist. Verdiene kan komme fra sensorer for Flåtesystemets eiendeler, eller manuell inndata på Handyman Mobile ved bruk av sjekklister. Ekstra verdier kan legges til i meny-plugins for tellerbasert service.
Systemoversikt
Teller-basert Service har 3 hovedkomponenter:
1. Tellertegninger
Telleren definerer reglene for servicetidspunkter, neste serviceverdi og terskelverdier for å indikere hvor nær neste service er. Den definerer også tilkoblingen til Flåtesystemets eiendelssammenslutninger som skal brukes for verdihenting.
2. Samlede verdier
Hver teller vil motta verdier fra verdisamlingssystemet. Samlingen blir enten gjort ved automatisk henting av sanntidsdata fra Flåtesystemets eiendeler, ved bruk av sjekkliste på Handyman Mobile, eller manuell inndata i skjermbildet for tellerbasert service.
3. Beregning av neste servicebesøk
Løsningen bruker tellerdefinisjonen og de innsamlede verdiene for å estimere når neste service-besøk skal utføres basert på brukstrenden.
Systemet oppretter serviceordre med serviceoppgaver fra en servicekontrakt-definisjon slik at alle regler og kundeavtaler følges.
Opprett teller-definisjoner for et utstyr
Tellerdefinisjonen er der reglene for serviceintervaller og beregningsregler er satt opp.
Prioritetsgrenser definerer signaleringen i listen over tellere når datoen for neste servicebesøk nærmer seg. Dette er valgfritt å bruke.
Hvis du har Fleet System Assets, spesifiserer du forbindelsen mellom telleren og akkumulatoren som brukes til å hente live data.
Konfigurer Service-kontrakt og service-skjema
For å kunne generere en serviceordre for det beregnede besøket, må det foreligge en servicekontrakt hvor utstyret inngår.
- I tillegg skal utstyret tildeles serviceskjema uten frekvens og neste servicedato.
- Dette serviceskjemaet definerer hvilke oppgaver som skal utføres under service-besøket..
Systemet finner automatisk denne kombinasjonen av serviceplaner og utstyr, og vil generere en serviceordre med alle reglene som er definert i kontrakten. På denne måten vil for eksempel foretrukket tekniker og ordrekategorier bli fylt inn automatisk i henhold til innstillingene i kontrakten.
Hver tellerdefinisjon på et stykke utstyr kan ha ulike serviceplaner. I eksempelet ovenfor er det definert to serviceplaner. Systemet vil kunne knytte riktig serviceplan til telleren ved å bruke tellernummeret som et suffiks til ID-en til serviceplanen. Legg til "-" og nummerverdien til ID-en til serviceplanen.
På denne måten kan systemet ha ulike serviceoppgaver for ulike tellere på samme utstyr.
Denne løsningen gjør det også mulig å kombinere telling basert på serviceintervall og kalenderbaserte besøk for samme utstyr i samme servicekontrakt. For eksempel kan du ha årlige inspeksjonsbesøk med et eget serviceskjema og et tellebasert vedlikeholdsoppsett definert i samme kontrakt.
Innhenting av teller-verdier
Definer sjekkliste for registrering av verdier
I listen over sjekklistemaler finner du sjekklisten som skal brukes for registrering av tellerverdier.
Etter å ha lagt til sjekklisten, må du endre den eksterne ID-en slik:
CBS_COUNTERVAL
MERK! Dette er nødvendig for å få den automatiske innsamlingen av verdier til å fungere.
Konfigurer tjeneste for automatisk innhenting av tellerverdier
Tjenesten "Tellerverdi Henter" må være aktivert for å hente verdier for sjekklister og ressurser i flåtesystemet. Du må definere frekvensen for å hente verdier. Vanligvis er en gang om dagen tilstrekkelig, men hvilken som helst frekvens kan defineres. Når du bruker Handyman Cloud, vil vårt supportsenter sette dette opp for deg.
Opprette ordre for neste service
Systemet beregner automatisk datoen for neste servicebesøk når listen vises.
Bruk knappene i tellerlisten for å opprette serviceordren for neste besøk. Den nye ordren vil følge reglene for automatisk generering av serviceordrer definert i kontrakten. Dette betyr at foretrukket tekniker for utstyret, ordrekategoriene og andre innstillinger vil bli brukt for den opprettede ordren.
Serviceintervallet legges til neste serviceverdi slik at det er klart for de neste service-besøkene som kommer.
Utsett et servicebesøk
Velger du å utsette servicen, vil serviceintervallverdien legges til neste serviceverdi uten å opprette en ordre.
Justering av innsamlede verdier
Verdier som er samlet inn med sjekklister eller manuelt inntastet, kan justeres direkte i verdilisten. Inspiser grafen for å se om den korrigerte verdien er som forventet.
Hvis en verdi kommer fra en sensor for flåteutstyr, kan den ikke justeres.
Hvordan bruke flere tellere på samme utstyr
Noen utstyr kan ha flere sensorer som kan samle inn bruksdata. Svært ofte vil disse utstyrsdelene ha uavhengige serviceintervaller og krever derfor separate tellere.
Du kan legge til ekstra tellere på et utstyr. Hver ekstra teller må ha et nummer/ID. Dette brukes i sjekklisten for å knytte verdien til riktig teller.
Oppdater sjekklisten som benyttes for verdi-registrering
Den standard sjekklisten har en liste med standardnumre fra 2 til 4. Det anbefales å bruke samme nummerering for ekstratellere på alt utstyr. Du kan bruke hvilken som helst verdi, men da må du justere verdilisten i sjekklisten.
Legg de brukte tallene til listen over det første sjekklistepunktet, slik at brukeren enkelt kan velge riktig nummer/ID for verdiregistreringen. Verdihenter-tjenesten vil bruke dette nummeret til å koble sjekklisten til riktig teller på utstyret.
Hvis du kun bruker automatiske sensorverdier fra Fleet System, er dette tallet ikke nødvendig.