Avdeling
Den generelle innstillingsmenyen inneholder avdelingens informasjon som navn, adresse og kontaktinformasjon.
En egen ordrenummerering kan benyttes for hver avdeling for å gjøre ordrene mer distinkte i ordrelisten.
Dette kan settes opp med en teller som tilbakestilles hvert år samt prefikser for ulike ordretyper.
Dersom avdelingen har en teknisk leder som skal signere rapporter, er det mulig å sette opp navn og signatur som automatisk tas med på dokumentasjon.
Logistikk
Her er det mulig å definere et lager/avdeling fra avdelingslagerlisten som hovedlager for avdelingen.
Kun ubundne lagre kan settes som avdelingens hovedlager.
Dette er hvor selskapets inventar befinner seg og vil vises som en egen ikon for Handyman Mobile brukere.
Du kan definere selskapets foretrukne leverandør og gjøre den til standardleverandør på materialer som er lagt inn på Handyman Mobile.
Hvis Handyman Mobile-brukerne dine trenger å bestille materialet direkte fra leverandører, kan du merke av i boksen for å tillate innkjøpsordrer.
Dette krever et oppsett for leverandøren i modulen Logistikk slik at det er forbindelse til leverandørens server.
Handyman Mobile
I denne delen kan du konfigurere hva Handyman Mobile-brukerne har lov til å gjøre og ikke.
Se vår hurtigstartveiledning for anbefalinger.
Regler for opprettelse av nye ordre i Handyman Mobile kan brukes til å begrense alternativene for brukerne når det gjelder å legge til nye ordre til deres bruker.
Et kjent ordrenummer betyr at det allerede eksisterer i Handyman Office-databasen, men brukeren er ikke deltaker.
En kjent kunde er det samme prinsippet som et kjent ordrenummer og vil forhindre opprettelsen av nye kunder.
Ved å tillate ordrebekreftelser har Handyman Mobile-brukeren muligheten til å generere en ordrebekreftelse i Handyman Office når den nye ordren blir synkronisert.
Annet dekker tillatelser for hva Handyman Mobile-brukere har lov til å se og gjøre på enhetene sine.
Inndataformat for tidsregistreringer påvirker hvordan timene vises i timesammendragsrapporten.
Når den er satt til numerisk, vil den vise desimaler på 100 for delvise timer i stedet for 60 minutter.
Timeføringsvarsel kan slås av for alle avdelingens brukere hvis det er i bruk for resten av selskapet.
Å sende historiske oppføringer til Handyman Mobile kan ta lang tid.
Ved å begrense antall historiske oppføringer som sendes, vil brukerne kun få det de faktisk trenger for å utføre jobben sin.
En kortere historikk gjør synkroniseringen raskere for brukere som har jobbet med mange ordre.
Signaturer kan settes som et krav på ordre og sjekklister for å bekrefte at de er utført av riktig person.
Regler for oppføringer etter at kunden har signert ordren gir en ekstra sikkerhetsnivå til sluttbrukeren.
Dette fjerner effektivt knappen for å legge til nye oppføringer fra Timer & Kostnader, Materiell, Beskrivelser og Dokument-menyene.
Hvis kunden får lov til å bestemme, vil det bli sjekket på signeringsskjermen.
Automatisk aktivering av oppgaven kan settes til å reagere på enten arbeidstid, reisetid eller begge deler.
Når tidtakeren startes, utføres en kort synkronisering til serveren for å sette oppgavestatusen i ressursplanleggeren til 'Startet'.
Automatiske tilkoblinger
I denne menyen er det mulig å sette opp utløsere for automatisk synkronisering på Handyman Mobile.
Fordelen med å bruke dette er at det blir færre masse-synkroniseringer der en bruker sender inn oppføringer for flere dager på en gang.
Automatiske synkroniseringstriggere kan settes opp for følgende handlinger på Handyman Mobile.
- Fullføre en ordre
- Aktiverer en ordre
- Endre status for en oppgave
- Når tidtaker for reise startes eller stoppes
- Sender en bestilling
Tidtakere
Det finnes to forskjellige tidtakere tilgjengelig for å registrere kostnader i Handyman.
Tidtakertyper er delt inn i arbeid, reise og pause, og lønnsarter kan defineres for å matche disse.
Valget av lønnsarter begrenses av typen lønnsart som er tilgjengelig.
For eksempel kan kun lønnsarter av typen pause brukes med pause-tidtakeren.
Den enkle timeren brukes til å registrere spesifikke kostnadselementer med en mer nøyaktig tid enn den vanlige velgeren tillater.
For brukere på Handyman Mobile presenteres dette som et menyalternativ der de kan velge å starte en tidtaker for enten arbeid, reise eller pause.
Det er 3 regler som kan angis for bruk av tidtakeren.
- Krever en ordre for å kjøre tidtakeren.
Dette betyr at all reisetid eller pausetid må være tilknyttet en spesifikk ordre tilgjengelig på den mobile enheten. - Tillater tidtaker for pausetyper av lønnsarter å kjøre samtidig med reise eller arbeid.
Ved å bruke dette blir det mulig å registrere pausetid mens man reiser fra ett arbeidssted til et annet eller mens man jobber på en ordre uten å måtte splitte opp opptakene. - Å tillate justering av starttid gir Handyman Mobile-brukeren muligheten til å velge starttidspunkt i stedet for å bruke gjeldende tid på enhetens klokke.
Denne justeringen kan ikke overlappe stopptiden til en annen tidtaker og vil bruke avrundingsreglene som er satt for kostnadselementet som brukes.
For å gjøre starten av tidtakeren mer dynamisk for brukere, er det mulig å tilordne en standard lønnsart til hver type tidtaker.
For reisetid er det også mulig å sette et krav om å legge inn reiseavstanden som en separat lønnsart.
Dette vil be Handyman Mobile-brukeren om å legge inn antall kilometer som er reist når reisetidtakeren stoppes.
For pauser er det mulig å tilordne en separat standard lønnsart for bruk på interne ordrer.
Den kontinuerlige tidtakeren er laget for å registrere hele arbeidsdagen.
Handyman Mobile-brukere vil se en knapp for å starte arbeidsdagen, og de må velge enten en arbeids- eller reisetype lønnsart.
Når de stopper tidtakeren, kan brukeren enten avslutte arbeidsdagen eller bytte til en annen tidtaker.
Å bytte tidtakere lar også brukeren endre ordre hvis de jobber med forskjellige ting i løpet av dagen.
Den kontinuerlige tidtakeren har 5 tilleggsregler som kan settes for å kjøre tidtakeren.
- En ordre må velges når en tidtaker startes.
Dette brukes for å sikre at alle tidsregistreringer er koblet til aktive ordre. - Å tillate justering av starttidspunktet gir Handyman Mobile-brukeren muligheten til å velge starttidspunktet i stedet for å bruke gjeldende tid på enhetens klokke.
Denne justeringen kan ikke overlappe stopptiden til en annen tidtaker og vil bruke avrundingsreglene som er satt for den brukte lønnsarten. - Registrering av sekunder gir mer nøyaktige tidsstempler for oppføringene.
- Begrensing av tilgang til tidtakeren utenfor vanlig arbeidstid vil hindre brukeren fra å få tilgang til ordre og andre detaljer.
Vanlig arbeidstid er definert under Konfigurasjon → Selskap → Tid og fridager.
Denne regelen kan settes til å kreve et passord fra brukeren for å kjøre tidtakeren utenfor vanlig arbeidstid.
Passordet for å låse opp er det samme som påloggingspassordet for brukeren. - Å kreve en aktiv arbeidstidtaker for å fullføre en bestilling vil deaktivere alternativet for å merke bestillinger som fullførte når tidtakeren ikke registrerer arbeidstid.
Startdagen kan endres for å kreve et passord fra brukeren.
Passordet for å låse opp er det samme som påloggingspassordet for brukeren.
Krav til GPS-posisjon vil også kreve at enheten har GPS-posisjonering aktiv.
Denne regelen kan endres for å tillate bruk av den siste kjente GPS-posisjonen til enheten.
Kilometertellerkrav vil vise et tallfelt for kilometer som brukeren må fylle ut før tidtakeren for dagen kan startes.
En sjekkliste for en intern ordre kan også kreves for å starte timeren.
Dette kan brukes dersom virksomheten har en sikkerhetsrutine eller lignende som må utføres før arbeidsdagen starter.
Avslutt dag kan også endres til å kreve GPS-posisjon, kilometertellerverdi og sjekkliste på samme måte som starttidsuret kan være.
For å gjøre starten av tidtakeren mer dynamisk for brukere, er det mulig å tilordne en standard lønnsart til hver type tidtaker.
For reisetid er det også mulig å sette et krav om å legge inn reiseavstanden som en separat lønnsart.
Dette vil be Handyman Mobile-brukeren om å legge inn antall kilometer som er reist når reisetidtakeren stoppes.
For pauser er det mulig å tilordne en separat standard lønnsart for bruk på interne ordrer.
Hver type tidtaker kan også ha krav til GPS-posisjon hvis selskapet ønsker å spore en bestemt type lønnsart geografisk.
Sertifikater
Denne menyen gjør at bedriftssertifikatene er tilgjengelige for avdelingen.
Sertifikater må defineres på -selskapet før de kan legges til en avdeling.
Ordrekontroll
Verdier som er lavere enn det planlagte ordre DG-nummeret vil bli presentert med en rød bakgrunn, og verdier som er høyere enn Ordre DG-prosent + dette DG %-ppunkt vil bli presentert med en grønn bakgrunn i Ordrekontroll. Ordre DG prosent tall innenfor området (fra Planlagt DG prosent til Planlagt DG prosent + dette DG %-ppunkt) har ingen spesiell bakgrunnsfarge. Ordre DG prosent tall innenfor området (fra Planlagt DG prosent til Planlagt DG prosent + dette DG %-ppunkt) har ingen spesiell bakgrunnsfarge.
Budsjett
Denne innstillingen er den planlagte bidragssatsen for avdelingen og vises i budsjettet på ordre skrivebordet.