Generell informasjon
Utgivelsesnotater
Denne funksjonaliteten vil bli inkludert i en fremtidig utgivelse av Handyman Office
Hensikt
For å kunne benytte Handymans kontraktstilbud må alle objekter/bygninger (aktiva) som skal inngå i tilbudet finnes i Handyman for å kunne beregne og levere tilbud.
Ved inngåelse av større kundeavtaler kan det være et tilbud stor jobb å legge inn alle data.
Hvis du mister avtalene, er det behov for å enkelt fjerne alle eiendeler fra Handyman, da de ikke lenger er relevante.
Vinner du avtalen, må de relaterte eiendelene aktiveres for å kunne begynne å levere raskt
Hvem kan importere objekter?
Funksjonaliteten er tilgjengelig for Handyman Office-brukere med brukerrettigheter til å importere grunnleggende data. Tilgangen er kontrollert av brukerprofilen.
Import av eiendeler ved hjelp av dette verktøyet kalles midlertidige eiendeler, og kan ikke brukes/ses annet enn i kontraktstilbud.
Hvor er det?
Importverktøyet er tilgjengelig i Handyman WebOffice. https://hm.gsgroup.io/app
For å starte en import går du til Konfigurasjon i hovedmenyen, velg Basic Data og deretter Quote equipment-menyen.
Trinn-for-trinn manual:
- Gå til hovedmenyen for konfigurasjon.
- Velg Grunnleggende data.
- Velg Tilbud på utstyr.
- Fyll ut alle obligatoriske felter i Opprett-vinduet, og klikk deretter på "Opprett"-knappen.
- Etter opprettelsen, se loggen på høyre side
- Valgfrie trinn - Gå til "Historikk"-vinduet der alle logger kan sees.
Valgfrie trinn - Tilgjengelige objekter etter rad kan slettes
Opprett vindu
Muligheter:
- en enkelt installasjonssted uten noe utstyr
- flere installasjonssteder med samme adresse kan legges til i ett steg
- installasjonssted og utstyr kan importeres selv om de ikke er relatert (det avhenger av den valgte overordnede)
- Utstyr uten et installasjonssted kan ikke legges til (forelder må velges fra nedtrekkslisten)
- alle ID-er kan legges til
en "batch" er eiendeler som importeres samtidig
I Opprett-vinduet finner du forskjellige seksjoner:
Kunde
Først legg til kunden ved å søke. Søk etter kundenavn eller ekstern ID. Hvis kunden ble valgt, er filteret aktivert i området og utstyrsseksjonene, noe som betyr at bare den valgte kundens egne installasjonssteder og utstyr kan være i rullegardinlisten. Hvis kunden ikke finnes i Handyman, kan den ikke legges til. her som ny.
Det første trinnet er å velge en eksisterende kunde. Kunden må eksistere i Handyman før videre steg kan tas. Søk på kundenavn eller kundenummer.
Etter at kunden er valgt, filtreres aktivalistene (rullegardinlistene) med kundens aktiva.
Installasjonssted
Legg til et installasjonssted som skal importeres ved å fylle ut/velge alle feltene. Noen felt er obligatoriske. Bruk overordnet hvis området som skal importeres, tilhører et annet installasjonssted i trestrukturen. Midlertidige og allerede eksisterende installasjonssteder kan velges som overordnet.
Utstyr
Legg til utstyr som skal importeres ved å fylle ut/velge alle felter. Noen felt er obligatoriske. En forelder må velges, da utstyr alltid tilhører et annet installasjonssted eller utstyr i trestrukturen. Foreldre velges i popup-vinduet.
Foreldre kan være:
- nylig opprettet installasjonssted "Til alle installasjonssteder opprettet ovenfor" (opprettet i installasjonsseksjonen ovenfor med samme gruppe)
- eksisterende eiendeler i Handyman
Kommentar
En kommentar kan legges til i den batch-importen, dette kan forenkle identifiseringen av tidligere importerte ressurser
Skape
Opprett-knappen starter importen og er tilgjengelig hvis alle obligatoriske felt er fylt ut.
Klar
Når du klikker, slettes informasjon som er lagt til i feltene.
Logg
Antall logger er det samme som antall importerte partier.
Denne loggen er en enkel måte å umiddelbart se resultatet av en import. Denne loggen beholdes til brukeren logger ut manuelt, og deretter blir den slettet.
Forholdet mellom installasjonssted og utstyr hvis "til alle installasjonssteder opprettet ovenfor" er valgt:
Utstyret som skal importeres, vil bli lagt til på alle installasjonssteder.
Eksempel:
5 installasjonssteder, og 5 utstyr skal importeres.
Resultat
- 5 nye installasjonssteder
- 25 nye utstyr (for hver 5 installasjonssteder)
ID (prefiks), startnummer og antall:
Dette er feltene som lager den unike IDen til de importerte objektene.
- Prefiks, ikke obligatorisk tekstfelt.
- Startverdi, obligatorisk numerisk felt.
Eksempel
Importer 5 eiendeler med ID “lampe” Fra før er det 20 eiendeler med ID-lampe.
- Set-ID er lampe
- Startverdi 20
- Antall 5
Resultatet av importen er at du har 5 nye lamper som kan brukes i et kontraktstilbud med følgende IDer:
- Lampe21
- Lampe22
- Lampe23
- Lampe24
- Lampe25
Historievindu
Historikk er loggen over tidligere batchjobber med denne informasjonen
-
Kundenavn
-
Dato for import
-
Hvem gjorde importen
-
Innholdselementet ble importert
-
Totalt antall importerte eiendeler
-
Slettede eiendeler
-
Eiendeler tilgjengelig for kontraktstilbud
-
kommentar til batchen
Slett objekter:
Eiendeler som ikke er knyttet til et kontraktsforslag kan slettes. Slettingen gjelder for hele eller deler av gruppen.
En gruppe kan inneholde både installasjonssteder og utstyr, og disse kan ikke slettes separat. Slettingen gjelder for hele gruppen, med unntak av eiendeler som er knyttet til et kontraktsforslag.
Slett-knappen er ikke tilgjengelig hvis det ikke er noen eiendeler å slette
Søker etter en import:
Listen over tidligere importerte batcher er søkbar/filtrerbar.
Flere filtre kan brukes samtidig.
Godt å vite
- En midlertidig eiendel kan kun kobles til 1 kontraktstilbud samtidig.
- Det er ikke mulig å slette midlertidige eiendeler knyttet til et kontraktstilbud
- Ved aksept av kontraktsforslaget vil alle relaterte midlertidige eiendeler bli konvertert til "virkelige" eiendeler. Det vil være nødvendig å legge til annen relevant informasjon manuelt til eiendelen. "Import av objekter med excel-filen" kan brukes til masseoppdatering.