Saksbehandler
«Saksbehandler» er en brukerrettighet i Handyman Office. Retten tildeles via Konfigurasjon - Bruker. Saksbehandler - avdeling har rettighetene til Saksbehandler, men bare for en enkelt avdeling.
Tilbud
Det er to typer tilbud i Handyman:
- Tilbud for kontrakter fra Service Management-modulen. Så snart tilbudet er akseptert og signert av kunden, blir det en kontrakt.
- Tilbud for ordrer. Så snart tilbudet er akseptert av kunden, blir det en ordre.
Oppgave
Påvirker bare den valgfrie modulen Ressursplanlegging. En oppgave er en avtale for en ressurs på en ordre. For samme ressurs kan forskjellige oppgaver opprettes på samme ordre.
Enkel integrasjon
Dette er en type integrasjon med lagerstyringssystemet. Det er satt via Handyman Control Center. Innstillingen skal bare gjøres en gang under den første konfigurasjonen av systemet.
Hvis denne innstillingen er aktivert, er det ingen automatisk eksport fra Handyman til lagerstyringssystemet. Alle registreringer fra Handyman Mobile vises i Handyman Office. Her godkjennes de innledningsvis. Brukeren kan deretter starte eksport av godkjente registreringer for valgte ordre.
Inndelinger
Inndelinger er tilleggsdimensjoner for registreringer i en ordre. Det er tre inndelinger. Terminologien kan tilpasses for firmaet, for avdelingen eller for ordren (bare via XML ordreimport). De tre inndelingene kan brukes uavhengig av hverandre, eller som en funksjon av hverandre: I dette tilfellet, valgalternativet for nivå 2 avhenger av hvilket valg brukeren har tatt for nivå 1. Valgmulighetene kan defineres for ordrekategorien og for den enkelte ordre. Der kan valget også gjøres obligatorisk for registreringer på ordren. Disse reglene kan overstyres i konfigurasjonen av den individuelle lønnsarten. Inndelinger kan også brukes til å bestemme priser ved fakturering.
På grunn av den store fleksibiliteten kan inndelinger brukes på veldig forskjellige måter. Et typisk bruksområde er spesifikasjonen av kostnadssentre eller tilbudsartikler når du registrerer timer og materiale. I prinsippet brukes grupperinger alltid når det kreves tilleggsinformasjon fra brukeren for en individuell registrering.
Registreringer
Oppføringer på radnivå i en ordre: Tidsregistrering, materialregistrering, ordrebeskrivelser, sjekklister, vedlegg
Ledig ordre
En ledig ordre er ikke permanent tildelt en eller flere deltakere, men tilbys en gruppe ansatte for henting. Bare en ansatt kan aktivere den ledige ordren i Handyman Mobile og blir dermed en deltaker på den. Aktivering krever synkronisering. En ledig ordre som ikke er aktivert, er skrivebeskyttet i Handyman Mobile. Ledige ordre kan bare brukes med Handyman Mobile.
Planlagt antall
En del av den valgfrie Service Management-modulen er muligheten til å registrere et planlagt antall for enkeltelementer på kontoret. I Handyman Mobile kan ordren bare fullføres hvis den faktiske mengden som brukes er registrert for varen. Bare i dette øyeblikk skjer materialbruk og, om nødvendig, en lagerendringer. Hvis du vil arbeide med denne funksjonen, må bare det planlagte antall-feltet fylles ut på kontoret, ikke det brukte antallfeltet.
Hoveddeltaker
Det er én hoveddeltaker per ordre. Med Håndyman Mobil, kan han bare hente kundens signatur. Som regel er hoveddeltakeren den siste deltakeren til å fullføre arbeidet med ordren. Som regel kontrollerer og koordinerer hoveddeltakeren arbeidet på stedet.
Installasjonssted
Innenfor den valgfrie Service Management-modulen er «Installasjonssted» stedet der utstyret befinner seg. Hvert utstyr tilhører nøyaktig ett installasjonssted. Installasjonssteder fungerer også som en hierarkisk struktur. Et installasjonssted kan ha et hvilket som helst antall installasjonssteder og utstyr under seg i trestrukturen. Et installasjonssted kan imidlertid ikke være rett under et utstyr.
Installasjonssteder har stort sett de samme egenskapene som utstyr. Du kan også bruke service management modulen uten utstyr, med kun installasjonssteder. Den definerende forskjellen mellom installasjonssted og utstyr er at bare installasjonsstedet har en adresse. Et stort antall utstyr fra forskjellige kunder kan være plassert på samme installasjonssted.
Intern ordre
Interne ordrer brukes til å dokumentere interne forretningsaktiviteter som ikke er knyttet til en kundeordre. I forbindelse med et lagerstyringssystem kan interne ordrer brukes til å belaste kostnadssentre med ikke-produktive utgifter. Interne ordrer har i utgangspunktet samme funksjonalitet som normale ordrer. Bruken din styres av dine egne konfigurasjonsinnstillinger.
Samsvarserklæring
Samsvarserklæringen er en spesiell rapport. Det brukes til å bekrefte at arbeidets utførelse er i samsvar med visse standarder og juridiske krav. Den brukes i dag bare til elektriske installasjoner i Norge.
Lønnsart
Lønnsarter brukes til å registrere kostnader og tjenester levert av ressurser. I motsetning til forbrukt materiell er de ikke fysiske varer og lagres ikke. Typiske eksempler på lønnsarter er arbeidstid, reisetid, kilometer, fradrag for pendlingskostnader eller reiseutgifter, men også uproduktive perioder som sykdom, ferie eller utdanning.
Utstyr
Tjenester som installasjon, reparasjon og vedlikehold utføres på utstyr i den valgfrie Service Management-modulen. Eksempler på utstyr inkluderer klimaanlegg, skyvedører, varmesystemer eller anleggsmaskiner. Avhengig av selskapet, kan betegnelsene tjenesteobjekt, servicevare, objekt eller anlegg kan også brukes i stedet for begrepet «utstyr». Utstyr kan organiseres i et hierarki på flere nivåer. Ulike detaljer kan registreres for utstyr, for eksempel serienummer, Navn, installasjonsdato, status, eller garantidata.
Utstyrstype
Utstyrstyper er maler for forenklet opprettelse av nytt utstyr. I den hierarkiske visningen kan du opprette nytt utstyr ved å dra en utstyrstype til ønsket plassering i trestrukturen.
Prisindeks
Prisindekser er statistiske data som brukes til å heve prisen i Handyman samsvarer med indeksen.
Ressurs
Ansatte eller varer som kreves for utførelse av en ordre. Ressurser planlegges via den valgfrie modulen Ressursplanlegging Ressurser opprettes som ansatte, men krever ikke lisens.
Saksbehandler
«Saksbehandler» er en brukerrettighet i Handyman Office. Retten tildeles via Konfigurasjon - Bruker. Saksbehandler er i hierarkiet mellom Saksbehandler - avdeling og systemadministratoren.
I tillegg refererer «Saksbehandler» til den ansatte som er ansvarlig for en ordre i Handyman Office
Serviceskjema
Serviceskjemaer beskriver hvilket arbeid en servicetekniker må utføre for vanlige oppgaver og med hvilken frekvens. Som regel er de tildelt utstyr eller installasjonssted via en kontrakt. Du bestemmer de årlige vedlikeholdsgebyrene for kontrakten.
Servicenivå
Servicenivå lar deg bestemme når, hvor raskt, og til hvilken pris. For eksempel, spesifiser på hvilke tider av dagen tjenesten er gitt, om den også leveres på helligdager og helger, hvor lang reaksjonsperioden er, og hva gebyret er.
Systemadministrator
Høyeste autorisasjonsnivå for en ansatt. Retten tildeles via Konfigurasjon - Bruker. I prinsippet kan systemadministratoren gjøre og endre alle innstillinger i Handyman Office. Begrensning via brukerprofiler og brukerkonfigurasjon er mulig, men kan fjernes igjen av systemadministratoren selv.
Deltaker
Ressurser som er involvert i en ordre: Hoveddeltakere og andre deltakere.
Terminologi
Felt i Handyman har som regel et fast navn. Navnet på de enkelte feltene kan imidlertid tilpasses brukerens individuelle ønsker. Dette gjøres via terminologi. Terminologien kan defineres per avdeling. Avdelingsterminologi overstyres av terminologi definert for hele selskapet. Først, definere bedriftsomfattende terminologi. Du definerer deretter avvik per avdeling. Individuelle terminologiinnstillinger kan føre til at individuelle felt har et annet navn for deg enn i denne artikkelen.
Kontrakt
Under «Kontrakt» administrerer du kontraktene og vilkårene og andre juridiske og kommersielle forskrifter og betingelser innenfor den valgfrie Service Management-modulen. Du finner funksjoner for signering, fornyelse, kansellering, tildeling og indeksbaserte priser for kontraktene dine. Kontrakter refererer alltid til utstyr og installasjonssted. Hvis kontrakten også inkluderer vedlikeholdstjenester, en vedlikeholdsplan dannes via serviceskjemaer.
Kontraktstype
En «kontraktstype» er en mal som brukes til å lage ny kontrakt. Definer for eksempel om kontrakten skal være tilgjengelig for service- og/eller reparasjonsordrer, kontraktsperioden, type og tidspunkt for fornyelse og faktureringsregler. Du kan også definere dine egne standardtekster for kontraktstekster, for eksempel generelle vilkår og betingelser.