Saksbehandler
"Saksbehandler" er en brukerrettighet i Handyman Office. Rettigheten tildeles via Konfigurasjon - Bruker. Saksbehandler - avdeling har rettighetene som saksbehandler, men kun én av en enkelt avdeling.
Tilbud
Det er to typer tilbud i Handyman:
- Tilbud for kontrakter fra Service Management-modulen. Så snart tilbudet blir akseptert og signert av kunden, blir det en kontrakt.
- Tilbud for ordre. Så snart tilbudet blir akseptert av kunden, blir det en ordre.
Oppgave
Påvirker bare den valgfrie modulen for ressursplanlegging. En oppgave er en dato for en ressurs for en jobb. For samme ressurs kan ulike oppgaver opprettes innenfor samme ordre.
Enkel integrasjon
Dette er en type integrasjon med lagersystemet. Det settes via Handyman Control Center. Innstillingen skal bare gjøres én gang under den initielle konfigurasjonen av systemet.
Hvis denne innstillingen er aktivert, er det ingen automatisk eksport fra Handyman til lagersystemet. Alle registreringer fra Handyman Mobile vises i Handyman Office. De er i utgangspunktet godkjent der. Brukeren kan deretter begynne å eksportere godkjente registreringer for valgte ordre.
Inndeling
Inndelinger er ekstra dimensjoner for registreringer i en ordre. Det er tre grupperinger. Terminologien kan tilpasses for bedriften, for avdelingen eller for ordren (kun via XML ordreimporten). De tre inndelingene kan brukes uavhengig av hverandre, eller som en funksjon av hverandre: I dette tilfellet avhenger valgmuligheten for nivå 2 av hvilket valg brukeren har gjort for nivå 1. Valgmulighetene kan defineres for ordrekategorien og for den enkelte ordren. Der kan det også være obligatorisk å fylle ut for oppføringer i ordren. Disse reglene kan overstyres i konfigurasjonen av den enkelte lønnsart. Inndelinger kan også brukes til å bestemme prising ved fakturering.
På grunn av den store fleksibiliteten kan grupperinger brukes på svært forskjellige måter. Et typisk bruksområde er spesifikasjon av kostsentre eller tilbudsartikler ved registrering av timer og materiell. I prinsippet brukes inndelinger alltid når det er nødvendig med tilleggsinformasjon fra brukeren for en individuell oppføring.
Registreringer
Oppføringer på radnivå i en ordre: Tidsregistrering, materialregistrering, ordrebeskrivelser, sjekklister, vedlegg
Ledig ordre
En ledig ordre er ikke permanent tildelt en eller flere deltakere, men tilbys til en gruppe ansatte for henting. Kun én ansatt kan aktivere den ledige ordren i Handyman Mobile og blir dermed deltaker på den. Aktivering krever synkronisering. En ledig ordre som ikke er aktivert, er bare skrivebeskyttet i Handyman Mobile. Ledige ordre kan bare brukes med Handyman Mobile.
Planlagt mengde
En del av det valgfrie Service Management-modulen er muligheten til å registrere en planlagt mengde for enkeltartikler på kontoret. I Handyman Mobile kan ordren bare fullføres hvis den faktiske mengden som er brukt, er registrert for artikkelen. Først på dette tidspunktet skjer materiellbruk og, om nødvendig, en lagerbevegelse. For å bruke denne funksjonen må bare planlagt mengdefelt fylles ut på kontoret, ikke brukt mengdefelt.
Hoveddeltaker
Det er en hoveddeltaker per ordre. I Handyman Mobile er det bare han som kan få kundens signatur. Som regel er hoveddeltakeren den siste deltakeren til å fullføre arbeidet med ordren. Som regel kontrollerer og koordinerer hoveddeltakeren arbeidet på stedet.
Installasjonssted
Innenfor den valgfrie Service Management-modulen er "Installasjonssted" stedet der utstyret er plassert. Hvert utstyr tilhører nøyaktig ett installasjonssted. Installasjonssteder fungerer også som en hierarkisk struktur. Et installasjonssted kan ha et hvilket som helst antall installasjonssteder og utstyr under seg i trellestruktur. Et installasjonssted kan imidlertid ikke være rett under et utstyr.
Installasjonssteder har i stor grad de samme egenskapene som utstyr. Du kan også bruke service management-systemet uten utstyr, bare med installasjonssteder. Den definerende forskjellen mellom installasjonssted og utstyr er at bare installasjonsstedet har en adresse. Et stort antall utstyr fra forskjellige kunder kan være plassert på samme installasjonssted.
Intern ordre
Internordrer brukes for å dokumentere interne selskapsaktiviteter som ikke er relatert til en kundeordre. I forbindelse med et lagerstyringssystem kan interne ordre brukes til å belaste kostnadssteder med ikke-produktive utgifter. Internordrer har i utgangspunktet samme funksjonalitet som normale ordrer. Bruken din styres av dine egne konfigurasjonsinnstillinger.
Samsvarserklæring
Samsvarserklæringen er en spesialrapport. Den brukes for å bekrefte at arbeidsutførelsen er i samsvar med visse standarder og juridiske krav. Den brukes for øyeblikket bare for elektrisk installasjon i Norge.
Lønnsart
Lønnsarter brukes for å registrere kostnader og tjenester som leveres av ressurser. I motsetning til materiellregistreringer er de ikke fysisk forståelige og blir ikke lagret. Typiske eksempler på lønnsarter er arbeidstid, reisetid, kilometer, fradrag for pendlerutgifter eller reiseutgifter, men også uproduktive perioder som sykdom, ferie eller trening.
Utstyr
Tjenester som installasjon, reparasjon og vedlikehold utføres på utstyr i den valgfrie modulen for Service Management. Eksempler på utstyr inkluderer klimaanlegg, skyvedører, varmesystemer eller anleggsmaskiner. Avhengig av selskapet kan også begrepene tjenesteobjekt, tjenesteelement, objekt eller anlegg brukes i stedet for begrepet "utstyr". Utstyr kan organiseres i en flernivåhierarki. Ulike detaljer kan registreres for utstyr, for eksempel serienummer, navn, installasjonsdato, status eller garantidata.
Type utstyr
Utstyrstyper er maler for forenklet oppretting av nytt utstyr. I den hierarkiske visningen kan du opprette nytt utstyr ved å dra en utstyrstype til ønsket plassering i trestrukturen.
Prisindeks
Prisindekser er statistiske data som brukes til å heve prisen i Handyman som matcher indeksen.
Ressurs
Ansatte eller varer som er nødvendige for utførelsen av en ordre. Ressurser planlegges via valgfri ressursplanlegging. Ressurser skapes som ansatte, men krever ikke lisens.
Saksbehandler
"Saksbehandler" er en brukerrettighet i Handyman Office. Rettigheten tildeles via Konfigurasjon - Bruker. Saksbehandleren er i hierarkiet mellom Saksbehandler - avdeling og systemansvarlig.
I tillegg refererer "Saksbehandler" til den ansatte som er ansvarlig for en ordre i Handyman Office
Serviceskjema
Serviceskjema beskriver hvilket arbeid en servicetekniker må utføre for vanlige serviceoppdrag og med hvilken frekvens. Som en regel blir de tildelt utstyr eller installasjonssted via en kontrakt. Du bestemmer de årlige vedlikeholdsgebyrene for kontrakten.
Servicenivåer
Servicenivåer lar deg bestemme når, hvor raskt og til hvilken pris. For eksempel, spesifiser på hvilke tidspunkter på dagen tjenesten blir tilbudt, om den også blir tilbudt på ferier og helger, hvor lang reaksjonstiden er, og hva prisen er.
Systemansvarlig
Høyeste nivå av autorisasjon for en ansatt. Rettigheten tildeles via Konfigurasjon - Bruker. Prinsipielt kan systemansvarlig lage og endre alle innstillinger i Handyman Office. Begrensning via brukerprofiler og brukerkonfigurasjon er mulig, men kan fjernes av systemansvarlig selv.
Deltaker
Ressurser involvert på en ordre: hoveddeltakere og andre deltakere.
Terminologi
Som regel har feltene i Handyman et fast navn. Navnet på individuelle felt kan imidlertid tilpasses brukerens individuelle ønsker. Dette gjøres via terminologi. Terminologien kan defineres per avdeling. Avdelingsterminologi blir overskrevet av terminologi definert for hele bedriften. Først definerer du bedriftsomfattende terminologi. Du definerer da avvik per avdeling. Individuelle terminologiinnstillinger kan føre til at individuelle felt har et annet navn for deg enn i denne hjelpen.
Kontrakt
Under "Kontrakt" administrerer du dine kontrakter og vilkår og betingelser og andre juridiske og kommersielle regler og betingelser innenfor den valgfrie Service Management-modulen. Du vil finne funksjoner for signering, fornyelse, kansellering, tildeling og prisfastsettelse basert på indeks for kontraktene dine. Kontrakter refererer alltid til utstyr og installasjonssteder. Hvis kontrakten også inkluderer vedlikeholdstjenester, dannes det en vedlikeholdsplan via serviceskjemaer .
Kontrakttype
En "kontrakttype" er en mal som brukes til å opprette nye kontrakter . For eksempel, definer om kontrakten skal være tilgjengelig for service- og/eller reparasjonsordrer, kontraktsperioden, typen og tidspunktet for fornyelse, og faktureringsreglene. Du kan også definere egne standardtekster for kontraktstekster, for eksempel generelle vilkår.