Denne artikkelen gir deg en enkel veiledning for å komme i gang med Handyman's Ordrekontrollmodul.
Artikkelen er et supplement til produktets dokumentasjon og opplæringen som Handyman-konsulenter gir.
Formålet med artikkelen er å oppsummere de viktigste trinnene for å bruke modulen.
Du trenger en Handyman Office-bruker med systemansvarlige rettigheter for å gjøre nødvendige innstillinger i Handyman.
Referanser til elementer i Handyman brukergrensesnitt vises som illustrasjon:
1. Formål
Ordrekontroll brukes vanligvis når man trenger å godkjenne og eventuelt korrigere fullførte ordre.
Det er også mulig å vente med å overføre ordre til andre systemer før ordren sjekkes i Ordrekontroll.
2.Innstillinger
Konfigurasjon - Firma - Ordrekontroll
2.1 Sett status til godkjent automatisk når alle oppføringer er sjekket:
En ordre består vanligvis av materielloppføringer og tidsregistreringer. Hver oppføring har en markert status som indikerer om raden er manuelt sjekket av en bruker i Handyman Office. Denne innstillingen bestemmer statusen ordren vil ha når alle oppføringer er sjekket. Det er ikke nødvendig med en ny kontroll i ordrekontrollmodulen.
2.2 Eksporter ordre med status: Denne innstillingen bestemmer hvilken kontrollert status ordren må ha før den sendes til et eksternt system, vanligvis et økonomisystem.
2.3 Standardstatus for nye oppføringer i Handyman Office: Oppføringer fra Handyman Mobile vil alltid være "ikke sjekket". For oppføringer som er gjort i Handyman Office, kan det bestemmes om oppføringen automatisk skal markeres eller ikke.
3. Kontroll på ordren
Hver registrering på ordren har en markert status, som vises nedenfor. I tillegg vil hele ordren (ordrehode) ha sin egen sjekkede status.
Ordrens status vises med disse ikonene:
Ikon | Tilstand |
«ingen» | Ingen av material- eller tidsregistreringene på ordren er sjekket |
Delvis godkjent Noen, men ikke alle, av material- eller tidsregistreringene er sjekket, eller noen av material- eller tidsregistreringene er godkjent i Ordrekontroll.
Hvis du avbryter en godkjenning i Ordrekontroll, blir statusen 'Sjekket' satt tilbake til 'ingen', noe som betyr at ingen ikoner vil vises. | |
Godkjent Alt materiell og tidsregistreringer blir sjekket, eller hele ordren blir satt til Godkjent i Ordrekontroll. | |
Forhåndsgodkjent | |
Godkjent og merket | |
Godkjenning utsatt |
Godkjenning av timer på ordren gjøres ved å klikke i avkrysningsrutekolonnen, se nedenfor. Dette samsvarer med materiell.
Du kan også åpne dialogboksen som vist nedenfor på materiell og klikke Godkjenn der. Dette vil gi samme resultat.
Godkjenning av registreringer på ordren kan gjøres kontinuerlig mens ordren er underveis. Godkjenning av hele ordren gjøres i Ordrekontroll når ordren er fullført.
4 Godkjenning i ordrekontroll
Alle ordre som er fullført, vises her, det vil si at alle ordredeltakere har fullført sine oppgaver, 1 linje per ordre.
Ordren vil ha 1 av 6 forskjellige kontrollerte status: - Avventer - Forhåndsgodkjent - Utsatt - Godkjent og merket - Godkjent - Avvist
Normalt vil nylig fullførte ordre være i en avventende status, noe som betyr at de venter på godkjenning.
Dette er manuelle statuser. Velg en ordre og klikk på ønsket status fra alternativene til venstre.
Før du godkjenner, bør du få en oversikt over timene og materialet på ordren.
Velg en ordre i listen, og informasjon fra ordren vil bli vist nedenfor.
Timer og materiell vises under Registreringer.
Rekkefølgen og hvilke kolonner som vises kan endres.
Her kan du godkjenne på linjenivå, men også for hele ordren. Statusen Avvist er vanligvis et signal til det eksterne systemet om at linjen eller ordren ikke skal faktureres.
Du kan også legge til, endre eller slette registreringer etter behov:
Når ordren sendes til det eksterne systemet, blir statusen kontrollert sendt sammen med registreringen. Det eksterne systemet kan deretter bruke statusen til enklere fakturakontroller, for eksempel.